سلامت روحی خود را با رقص تضمین کنید

سلامت روحی خود را با رقص تضمین کنید
سلامت روحی خود را با رقص تضمین کنید
سلامت روحی خود را با رقص تضمین کنید

سلامت روحی خود را با رقص تضمین کنید

رقص انواع و اقسام مختلفی دارد و همیشه قسمتی از فرهنگ، آداب و رسوم همه ملت ها بوده و هست. امروزه رقص بیشتر جنبه تفریحی داشته و حرکتی برای ابراز خصوصیات فردی محسوب می‌شود با این حال می توان به آن به عنوان یک فعالیت رقابتی نیز نگاه کرد. رقص همچنین یک فعالیت بدنی مفرح و لذت‌بخش برای داشتن تناسب اندام است.

 

فواید رقص
رقصیدن هیچ محدودیت سنی ندارد و هرکسی می‌تواند آن را انجام دهد. رقصیدن همچنین فواید جسمی و روحی بسیاری برای سلامت انسان دارد که در اینجا به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

بهبود عملکرد قلب و ریه‌ها
افزایش قدرت عضلانی، استقامت بدن و تناسب اندام‌های حرکتی
افزایش آمادگی جسمانی
بهبود وضعیت عضلات بدن
کنترل وزن
افزایش استحکام استخوان‌ها و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان
تناسب، چالاکی و انعطاف‌پذیری بدن
بهبود تعادل بدن
افزایش اعتماد به نفس فیزیکی
بهبود عملکرد ذهنی
بهبود سلامت عمومی
افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس
بهبود مهارت‌های اجتماعی

رقص می‌تواند به صورت تک نفره و یا گروهی انجام شود. جاهای بسیار زیادی نیز برای رقصیدن وجود دارند مانند مدارس رقص، باشگاه‌های ورزشی و حتی داخل منزل. از آنجا که رقص از گذشته میان مردم محبوبیت خاصی داشته و علاوه بر نشاط و شادابی، به تناسب اندام انسان نیز کمک می‌کند، سالن‌ها و باشگاه‌های ورزشی بسیاری در کنار فعالیت‌های ورزشی دیگر خود اقدام به برگزاری کلاس‌های رقص نیز می‌نمایند.

وسایل و تجهیزاتی که برای رقصیدن نیاز دارید به نوع رقصی که انتخاب می‌کنید وابسته است. مثلا برای رقص “Tap dane” به یک جفت کفش مخصوص و برای رقص باله به کفش و لباس باله نیاز دارید. پس اول از همه باید ببینید که دوست دارید کدام نوع رقص را یاد بگیرید.

انواع رقص
رقص سبک‌های مختلفی دارد و شما می‌توانید بسته به سلیقه شخصی و یا فرهنگ محل زندگی خود هر نوع رقصی که دوست دارید انتخاب کنید. در اینجا چند نوع از رایج‌ترین و محبوب‌ترین انواع رقص‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

رقص باله: رقص باله بر پایه موسیقی کلاسیک می‌باشد و بر قدرت، تکنیک و انعطاف‌پذیری متمرکز است.

رقص کلاسیک: این رقص بیشتر در سالن‌های اپرا اجرا می‌شود و شامل رقص والس (waltz)، رومبا (rumba) و تانگو (tango) می‌باشد.

رقص هیپ هاپ: این رقص بیشتر به همراه موسیقی هیپ-هاپ انجام می‌گیرد و شامل بریک دنس، پاپ و فری‌استایل می‌شود.

رقص جاز: رقصی پرانرژی که با جهش و چرخش همراه است.

رقص سالسا: این رقص تحت تاثیر فرهنگ کارائیب، آمریکای لاتین و آفریقا است و معمولا به صورت دو نفره انجام می‌شود.

رقص پا یا تپ دنس: این رقص بیشتر بر زمانبندی ضربات پا تمرکز دارد. نام این رقص برگرفته از صدایی است که هنگام رقص از برخوردقطعه فلزی کف کفش مخصوص تپ دنس با زمین ایجاد می‌شود.

 

انتخاب سبک رقص
وقتی می‌خواهید یک نوع رقص را انتخاب کنید حتما این سوالات را از خود بپرسید:

آیا برای داشتن تناسب اندام می‌خواهم برقصم؟
قصدم از رقصیدن بهبود تعادل و هماهنگی اعضای بدنم است؟
از رقص سریع خوشم می‌آید یا آهسته؟
ترجیح می‌دهم تنها برقصم یا رقص دونفره انجام دهم؟
مربی خصوصی بگیرم یا همراه گروه در باشگاه تمرین کنم؟
هدفم از رقص فقط تفریح و سرگرمی است یا قصد شرکت در مسابقات را دارم؟

چند راهنمایی عمومی برای رقص
برای شروع رقصیدن چند پیشنهاد مفید برای شما داریم:

حتما قبل از شرکت در کلاس رقص به پزشک خود مراجعه کنید تا با انجام یک چکاپ کلی از سلامت جسمی خود و نداشتن اضافه وزن و مشکلات دیگر مطمئن شوید.
لباس گرم‌کن بپوشید تا بدن در هنگام تمرین گرم بماند.
قبل از شروع تمرین حتما حرکات کششی انجام دهید و بدن خود را گرم کنید.
قبل، بعد و حتی در هنگام تمرینات آب کافی بنوشید.
مابین جلسات تمرین استراحت کافی داشته باشید.
برای یادگیری عجله نکنید و بدن خود را تحت فشار قرار ندهید.
حتما برای تمرینات رقص از کفش مناسب استفاده کنید.
با مربی خود هماهنگ باشید تا حرکات را به درستی انجام دهید.
قبل از رقص بنشینید و حرکات مربی را به خوبی مشاهده کنید. به یک‌باره شروع به انجام حرکات جدید نکنید زیرا احتمال آسیب عضلات در این حالت زیاد است.
تا جایی که می‌توانید حرکات را به نرمی و آرامی انجام دهید.
بعد از تمرین برای سردکردن بدن حرکات کششی پایانی را فراموش نکنید.
در پایان حتما به خاطر داشته باشید که رقصیدن راهی مناسب برای داشتن تناسب اندام، افزایش نشاط و شادابی و اعتماد به نفس برای همه گروه‌های سنی با هر سایز و وزنی است و به شما کمک می‌کند تا دوستان جدید پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *