رفع بوی بد دهان

رفع بوی بد دهان
رفع بوی بد دهان
رفع بوی بد دهان

رفع بوی بد دهان

دلایل بسیاری برای سرپوش گذاشتن بر بوی بد دهان وجود دارد، اما اگر شما از رفع سریع آن خسته هستید و می خواهید از بوی بد دهان یک باره و برای همیشه خلاص شوید ، این دستورالعمل را با دل وجان انجام دهید … یا باید بگوییم، با دهان؟

تعدیل و تنظیم بهداشت دهان و دندان شما

۱- دندان های خود را به طور منظم مسواک بزنید

دو منبع مهم بوی دهان باکتری ها و پوسیدگی ذرات مواد غذایی است.در دهان شما گوشه ها و حفرات زیادی وجود دارند و غذاها ممکن است در این حفرات بمانند و فاسد شوند.

به اندازه یک نخود از خمیر دندان را بر روی یک مسواک نرم بگذارید، و در یک زاویه ۴۵ درجه نست به لثه نگه دارید. دندان های خود را در هر سطح درمدت کوتاه به آرامی مسواک کنید، مراقب باشید زیرا فشار بیش از حد سبب تحریک لثه میشود. اگر به درستی انجام شود، مسواک زدن باید حدود سه دقیقه طول بکشد.
دندان های خود را دو بار در روز مسواک کنید و دهان خود را نیز با دهان شویه دوبار در روز شستشو دهید ، و نخ دندان نیز حداقل یک بار در روز باشد.
تمام مناطق دهان خود ، از جمله لثه و زبان، و نه فقط دندان های خود را با مسواک برس بزنید.

۲- زبان خود را تمیز کنید

اینکه فقط به مسواک زدن دندان های خود بسنده کنید کافی نیست. از آنجایی که زبان شما سطح مقطع زیادی دارد و شامل بافت های برجسته و شیارهایی است که باکتری ها بیشتر از قسمت های دیگر دهان تحت پوشش آن قرار گرفته اند. از بین بردن باکتری های زبان سبب کاهش بوی بد دهان میشود.

شما می توانید Orabrush یا دیگر برس های زبان را از فروشگاه ها بخرید، و یا به سادگی به طور منظم از مسواک مویی نرم خود استفاده کنید.
هنگام مسواک زدن بر روی زبان آن را از عقب به جلو بکشید، سپس از مسواک زدن برس را شستشو دهید.
اگر شما دچار حساسیت یا تهوع هستید، مسواک زدن زبان ممکن است مشکل را تشدید کند.برای راهنمایی بیشتر چگونگی سرکوب رفلکس و تهوع را مطالعه کنید.

۳- هر روز نخ دندان بکشید

نخ دندان کشیدن برای بهداشت دهان و دندان همانند مسواک زدن مهم است ، و حتی مهم تر از همه برای کاهش بوی بد دهان نیز مفید است. بسیاری از افراد بر حسب عادت اشتباه این روش را به جای مسواک زدن دندان های خود جایگزین میکنند.

در ابتدا، لثه های شما ممکن است دچار خونریزی شود مخصوصا زمان بیرون کشیدن تکه های غذا که به دندان ها و لثه های شما”گیر” کرده اند و چه کسی می داند که این تکه غذا مربوط به چه زمانی است. بعد ازنخ دندان کشیدن دندان ها ،نخ را بو کنید ،البته اگر جرات دارید.خواهید دید ​​که بوی بد دهان شما به چه دلیل بوده است.

۴- استفاده از دهان شویه

دهان شویه کمک می کند تا دهان خود را مرطوب نگه دارید و از بوی بد دهان جلوگیری میکند.

شستشو دهنده های دهان حاوی دی اکسید کلر را انتخاب نمایید. بسیاری از باکتری که باعث بوی بد دهان میشوند در پشت زبان زندگی می کنند، مسواک زدن مرتب و یا برس کشیدن زبان هم میتواند بوی بد را کم کند. خوشبختانه، با شستشو دهان با دی اکسید کلر میتوانید باکتری ها را خنثی کنید.
سعی کنید قبل و بعد از مسواک زدن دهان و نخ دندان و مسواک زدن دندان ها و یا برس کشیدن زبان دهان خود را بشویید،. از این طریق مطمئن خواهید شد که شما هر گونه باکتری که باقی مانده اند را خنثی کرده اید و این فرایند کامل شده است.
تغییر عادات خود برای بوی بد دهان

۱- آدامس را نیز در نظر بگیرید

آدامس به بهبود بوی بد دهان کمک خواهد کرد چرا که عمل جویدن سبب تولید بیشتر بزاق می شود.البته برخی از آدامس ها خواص بیشتری برای مبارزه با باکتری ها دارند:

طعم دهنده های دارچین به خصوص در کاهش تعداد باکتری های دهان موثر هستند
آدامس های شیرین شده با زایلیتول (تنها قند تغذیه ای باکتری ها، باعث بوی بیشتر دهان میشود). زایلیتول جایگزین قند است که در واقع برای جلوگیری از تکثیر باکتری ها در دهان استفاده میشود.

۲- دهان خود را مرطوب نگه دارید

خشکی دهان سبب بد بویی آن میشود. به همین دلیل نفس انسان در صبح بدتر است؛ دهان به هنگام خواب بزاق کمتری را تولید می کند. بزاق دشمن بوی بد دهان است، زیرا نه تنها باکتری ها و ذرات غذا را میشوید ، بلکه آن را نیز ضد عفونی میکند وهمانند آنزیمی است که باکتری را از بین میبرد.

جویدن آدامس تولید بزاق را تحریک میکند (علاوه بر پوشش بوی بد دهان با نوعی از عطر و بوهای خاص). خوشبوکننده ها نیز تولید بزاق را تحریک کنید.
آب بنوشید.آب را بین دندان های خود را از یک سمت به سمت حرکت دهید. آب لزوما تولید بزاق را افزایش نمیدهد، بلکه آن را نیز شستشو میدهد و بسیار مفید است. ببینید که چگونه باید آب بیشتری به طور روزانه بنوشید.
خشکی دهان می تواند توسط داروهای خاص و شرایط دارویی خاص ایجاد شود. در مورد تعویض داروها، و یا پرداختن به وضعیت های زمینه ای با دکتر خود مشورت کنید.

۳- سیگار را ترک کنید و از جویدن محصولات توتون و تنباکو خودداری کنید

درمان بوی بد دهان
اگر شما نیاز به دلایل دیگری برای متوقف کردن این عادت های خطرناک دارید،باید بدانید که دخانیات عامل ایجاد بوی بد دهان است.

ترک اعتیاد به توتون و تنباکو می تواند یک عادت شکنی سخت است.
در برخی موارد، بوی بد دهان می تواند از نشانه های اولیه سرطان دهان ناشی از سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو باشد. مصرف سیگار را قطع کنید و اجازه دهید پزشکتان شما را در این وضعیت حیاتی مورد ارزیابی قرار دهد.

تغییر در رژیم غذایی

۱- حذف غذاهای بودار

بدن ما طعم و بو را از غذاهایی که می خوریم جذب میکند، به طوری که غذاهای ویژه بودار می توانند تا چند ساعت پس از خوردنشان در نفس شما باقی بمانند. این مواد غذایی را از رژیم خود حذف کنید، و یا حداقل پس از خوردن آنها ، مسواک بزنید.

سبزیجات خانواده آلیوم، مثل پیاز، سیر، تره فرنگی و پیازچه، یک عطر تند معروف دارند. خوردن این غذاها و مواد غذایی تهیه شده با آنها مانند هوموس یا کاری می تواند نفس شما را بودار کند. با این حال، این غذاها خواص درمانی بسیاری دارند، بنابراین به جای از بین بردن آنها، سعی کنید آنها را محدود به زمانی کنید که پس از خوردن آن در خانه تنها هستید ، مانند شام خوردن در خانه.
می دانیم که حتی مسواک زدن هم نمیتواند به اندازه کافی برای از بین بردن بوی سیر خام و دیگر رایحه های تند کافی باشد. در واقع، بدن این غذاها را هضم می کند، و بوی آنها به جریان خون و ریه ها می رود و دوباره به صورت بوی بد دهان ظاهر می شود! اگر شما از رژیم غذایی استفاده کنید که مقدار این غذاها در آن بسیار بالا باشد، آنها را کاهش دهید( بدون از بین بردن و حذف کامل آنها) ممکن است یک راه طولانی برای بهبود تنفستان در پیش داشته باشید.

۲- حذف و یا کاهش مصرف قهوه و الکل

ترکیبات شیمیایی موجود در این نوشیدنی سبب تغییر محیط دهان میشوند و آن را برای رشد باکتری های بودار مطلوب میکنند.

اگر شما نمی توانید یا نمی خواهید نوشیدن این نوشیدنی ها را ترک کنید، پس از نوشیدن آنها دهان خود را به خوبی با آب و یا ترکیبی از یک بخش جوش شیرین به هشت قسمت آب شستشو دهید، و سپس دندان های خود را ۳۰ دقیقه بعد از شستشو به خوبی مسواک کنید.
از مسواک زدن دقیقا پس از نوشیدن قهوه یا الکل خودداری کنید(و یا دیگر غذاها یا نوشیدنی های اسیدی)، اسید موجود در نوشابه می تواند دندان های شما را نسبت به سایش مسواک حساس کند.

۳- خوردن برخی از کربوهیدرات ها

آیا می دانید که اگر شما از یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات استفاده کنید ،تنفس شما دچار مشکل کتونی شدن خواهد شد؟ در واقع، اگر بدن شما چربی ها را به جای کربوهیدرات برای کسب انرژی تجزیه کند، سبب ایجاد بوی کتونی خواهد شد، که برخی از آنها در دهانتان آزاد میشوند. متاسفانه، کتون بوی بدی دارد و این بوی بد به نفستان نیز رسوخ میکند. اگر شما در یک رژیم غذایی محدود و سخت برای کربوهیدرات هستید، و یا هر رژیم غذایی که شما را مجبور به سوزاندن چربی به جای کربوهیدرات کند، سعی کنید از تنقلات غنی از کربوهیدرات سالم استفاده کنید، مانند سیب یا موز.

علاوه بر این، میوه هایی با میزان ویتامین C بالا برای مبارزه با باکتری های مضر کمک میکند، که همچنین می توانند با بوی بد دهان نیز مبارزه کنند.
این قضیه برای کسانی که روزه هستند، حال به دلایل مذهبی و یا آنهایی که به هر علتی بی اشتها هستند اتفاق می افتد. اگر شما بی اشتها هستند، بوی بد دهان شما تنها یکی از دلایل برای جلوگیری از گرسنگی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *