باورهای غلط درباره رژیم غذایی

سریعتر لاغر شوید!
باورهای غلط درباره رژیم غذایی
باورهای غلط درباره رژیم غذایی

 

باورهای غلط درباره رژیم غذایی

باورهای غلط در مورد رژیم غذایی بسیار زیاد هستند. باورهایی در مورد خواص مواد غذایی و یا انرژی موجود در آنها و یا زمان مصرف مواد غذایی و میزان مصرف همه و همه از جمله این باورها هستند. ما هر روز با آدمای زیادی برخورد داریم که در مورد تغذیه و این که باید کدوم رژیم غذایی لاغری رو دنبال کنن گیج شدن و این کاملا قابل درکه. با این همه اطلاعات و توصیه‌های ضد و نقیض در مورد کاهش وزن که از جا‌های مختلف می‌شنویم خیلی زود تشخیص انتخاب درست سخت می‌شه. اما از بین بردن باور‌های غلط و آگاهی از علم پشت تغذیۀ سالم باعث می‌شه رژیم غذایی درست رو انتخاب کنیم، به راحتی به وزن مناسب برسیم و بدنی سالم داشته باشیم.

کربوهیدراتها برای رژیم غذایی مضر هستند
خوب بسیاری از ما تصور می کنیم که کربوهیدراتها همه به یک شکل هستند. در رژیم غذایی ما ایرانیان مواد غذایی همچون برنج و نان تهیه شده از آرد سفید به وفور وجود دارد که برای رژیم غذایی مضر است. اما فراموش نکنید که کربوهیدراتها منبع موثری برای بدست آوردن انرژی هستند و شما می توانید با استفاده از موادی همچون غلات کامل و یا لوبیا که کربوهیدراتهایی پر انرژی اما با درصد تولید چربی کمتری هستند استفاده کنید.

سالادها بهترین غذاهای رژیمی هستند
این جمله که «سالادها سالم هستند» درواقع یکی از بزرگ‌ترین باورهای غلط در مورد رژیم غذایی است. سالادها قطعا می‌توانند سالم باشند و هیچ شکی در این مورد وجود ندارد اما فقط در صورتی سالم هستند که حاوی سبزیجات و سس‌های کم‌چرب باشند. درغیر اینصورت اگر پر از پنیر، نان‌های کروتان، سس‌های چرب و خامه‌ای و سایرمواد پرچرب و پرکالری باشند، می‌توانند به‌سرعت ناسالم شوند.

میوه و سبزیجات یخ زده از محصولات تازه ویتامین کمتری دارند

این باور تنها زمانی صحت دارد که شما در یک مزرعه پرورش میوه وسبزی زندگی کنید و به محض چیدن این محصولات از آنها استفاده کنید. تحقیقات ثابت کرده است که میوه ها و سبزیجات در مراحل پس از چیده شدن و انتقال از بازار مقداری از ویتامین های خود را از دست می دهند و با توجه به این که سبزیجات و میوه ها هم در همین مرحله یخ زده می شوند پس میزان مواد مغذی و ویتامین ها آن تفاوت چندانی ندارد.

چندین وعده‌ی غذایی کوچک در روز، بهتر از چند وعده‌ی بزرگ است
این مورد تا حدودی درست است. برخی از افراد متوجه می‌شوند که خوردن چند وعده غذای کوچک‌تر در طول روز باعث می‌شود که کمتر غذا بخورند و در عین حال احساس سیری کنند. اما متأسفانه این تاکتیک می‌تواند برای سایر افراد، اثری معکوس داشته باشد.

اگر تمایل دارید که در وعده‌های غذایی پرخوری کنید یا با اندازه‌های سهم‌های غذایی مشکل دارید، خوردن چندین وعده‌ی غذایی کوچک در روز درواقع می‌تواند اوضاع را بدتر کند و به شما فرصت بیشتری برای مصرف غذای بیش‌ازحد بدهد. درنتیجه اینکه آیا وعده‌های غذایی کوچک و مکرر، بهتر از چند وعده‌ی غذایی بزرگ هستند یا نه، به عادات غذایی خودتان بستگی دارد.

کلسترول تخم مرغ برای شما ضرر دارد

بسیاری از ما فکر می کنیم که زرده تخم مرغ که حاوی کلسترول است برای ما ضرر دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده هر زرده تخم مرغ حاوی ۲۱۳ میلی گرم کلسترول است و متخصصان تغذیه میزان کلسترول برای یک فرد سالم در روز را ۳۰۰ میلی گرم تعیین کردند. این مقدار برای افرادی که دچار ناراحتی قلبی و یا کلسترول بالای خون هستند چیزی در حدود ۲۰۰ میلی گرم است. پس اگر سالم هستید و از برنامه مرتب ورزشی پیروی می کنید از خوردن تخم مرغ به عنوان یک منبع مهم پروتئین خودداری نکیند.

محدود کردن کالری، بهترین راه برای کاهش وزن است
نادرست است! کاهش کالری و تحرک بیشتر، در کنار هم، به شما کمک خواهند کرد که وزن کم کنید و توده‌ی خالص عضلانی‌تان را حفظ کنید تا سوخت و سازتان افزایش یابد. مردم معمولا به این باور اشتباه در مورد ورزش و رژیم معتقدند که برای کاهش وزن باید معیارهای شدیدی را رعایت کنند، مانند خوردن کمتر از ۱۲۰۰ کالری در روز! اما چنین رژیم‌هایی معمولا سوخت کافی برای بدن را فراهم نمی‌کنند و ممکن است برعکس آنچه می‌خواهید سوخت و ساز بدن را کندتر کنند. بندر می‌گوید: اقدامات شدید، به ندرت منجر به نتایج طولانی مدت می‌شوند، بنابراین با مقادیر کوچک شروع کنید و بطور مداوم ۱۰۰ تا ۳۰۰ کالری از رژیم روزانه‌تان حذف کنید تا به نتیجه‌ی خوبی برسید.

هر چقدر پروتئین بخورید اشکالی ندارد
بیشتر مردم حواسشون فقط به میزان کربوهیدرات‌ها و نشاسته تو برنامۀ رژیم غذایی لاغری هست و فکر می‌کنن هر چی بیشتر پروتئین بخورن ماهیچه‌هاشون زودتر بزرگ و ورزیده می‌شه. اما حقیقت اینه که زیاده‌روی تو همۀ مواد غذایی، از جمله پروتئین اشکال داره. پروتئینی که شما می‌خورین برای نگهداری، ترمیم و تعمیر بافت‌های بدنتون استفاده می‌شه. اما بدن شما فقط به میزان مشخصی از پروتئین برای انجام این کارها نیاز داره. وقتی که شما بیشتر از این میزان مصرف کنین، پروتئین اضافی یا جلوی کاهش وزن شما رو می‌گیره یا خودش باعث اضافه وزن می‌شه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *