رژیم لاغری کم کربوهیدرات

رژیم لاغری کم کربوهیدرات
رژیم لاغری کم کربوهیدرات
رژیم لاغری کم کربوهیدرات

رژیم لاغری کم کربوهیدرات

به نقل از مجله رژیم لاغری تپلها

نتخاب رژیم غذایی موضوع بسیار حساسی است. شما باید در ابتدا بدانید که بدنتان به چه میزان انرژی نیاز دارد و همچنین هدف خود را مشخص کنید. اما این دو مورد کافی نیست.

اگر به عادات غذایی خود در طول روز توجه کنیم، می بینیم که دو سوم رژیم ما را غذاهای نشاسته‌دار همانند برنج، پاستا و نان تشکیل داده و فقط یک‌سوم بقیه آن به میوه‌ها و سبزیجات تعلق دارد. در واقع دو سوم غذای مصرفی روزانه بیشتر افراد متشکل از کربوهیدرات و مشتقات آن است. حالا این سوال پیش می آید که آیا مصرف کربوهیدرات به تنهایی می تواند موجب چاقی افراد شود؟ پاسخ این است که همه انسان ها برای داشتن انرژی کافی به قند و چربی نیاز دارند. اما وقتی مصرف این مواد بیش از مقدار موردنیاز می شود و بدن نمی تواند از آن استفاده کند (به‌عنوان گلوکز در جریان خون یا گلیکوژن در کبد)، به صورت چربی در بدن ذخیره می شود.

رژیم کم کربوهیدرات به رژیم غذایی‌ای گفته می‌شود که در آن بدن میزان کمی کربوهیدرات دریافت می‌کند، در عوض مقدار بیشتری گروه‌های غذایی دیگر جایگزین کربوهیدرات‌های شکم‌پُرکن می‌شوند و در نهایت ما وزن کم می‌کنیم. در رژیم کم کربوهیدرات مصرف غذاهای شیرین، پاستا و نان محدود می‌شود و در عوض پروتئین بیشتر، چربی‌ها و سبزیجات سالم وارد بدن می‌شوند.

خوشبختانه رژیم‌های غذایی که کربوهیدرات محدودی دارند، متنوع هستند. مطالعات نشان می‌دهند رژیم کم کربوهیدرات می‌تواند در بهبود سلامت شما و البته کاهش وزن که این روزها دغدغه‌ی بسیاری از ماست، مؤثر باشد.

مهمترین موضوع این است که در رژیم غذایی کم کربوهیدرات شما بدون اینکه احساس گرسنگی کنید، می توانید وزن خود را کم کنید.

اصول اولیه
یادتان باشد، به عنوان یک رژیم کم کربوهیدرات به طور کلی شما مجاز به خوردن بعضی مواد خوراکی هستید و باید از خوردن بعضی از خوراکی‌ها کاملا دوری کنید.

خوراکی‌هایی که می‌توانید بخورید: گوشت، ماهی، تخم‌مرغ، سبزیجات، میوه، آجیل، حبوبات، لبنیات پرچرب، چربی‌ها و روغن‌های سالم.
خوراکی‌هایی که نمی‌توانید بخورید: شکر، گندم، روغن‌های دانه‌های گیاهی، چربی‌های ترانس بالا، محصولات رژیمی، کم‌چرب و مواد خوراکی فرآوری‌شده (خوراکی‌هایی که اصطلاحا مواد نگه‌دارنده دارند).

چرا رژیم کاهش مصرف کربوهیدرات سریع تر از بقیه رژیم های غذایی موجب لاغر شدن می شود؟

باید گفت که مساله اصلی در اینجا وزن آب است. وقتی یک نفر کربوهیدرات مصرف می کند، بدن آن را به صورت گلیکوژن (ماده شکرزا در بافت های حیوانی) در کبد و ماهیچه ها ذخیره می کند. ماهیچه های به طور تقریبی ۵۰۰ گرم و کبد حدودا ۱۰۰ گرم گلیکوژن در خود ذخیره می کنند. این در حالیست که گفته می شود هر گرم گلیکوژن در ماهیچه های انسان ملزم به وجود ۳ گرم آب است.

با قطع مصرف کربوهیدرات ها می توان به کم شدن این ذخیره سازی کمک کرده و در نتیجه لاغر شد. برخی از کارشناسان تغذیه باور دارند که با کاهش مصرف انواع کربوهیدرات ها می توان در عرض دو هفته حدودا یک تا ۲٫۵ کیلوگرم وزن کم کرد.

در طولانی مدت هم با حذف کربوهیدرات به عنوان منبعی برای تامین انرژی به بدن کمک می کنیم تا برای انجام فعالیت های خود از چربی و پروتئین استفاده کند. که نتیجه این کار نیز، کاهش وزن خواهد بود. ما با همه این تفاسیر، حذف کربوهیدرات از رژیم غذایی چندان آسان نیست زیرا حجم گسترده از مواد غذایی مصرفی حاوی این ماده هستند. از جمله می توان به فیبرها (سبزیجات، گندم و حبوبات)، نشاسته (نان، پاستا، برنج و سیب زمینی) و قند (میوه ها، عسل، بیسکوئیت و شکلات) اشاره کرد.

کربوهیدرات های “خوب” در برابر “بد”

رژیم لاغری کم کربوهیدرات، سرشار از کربوهیدرات های خوب است (مانند سبزیجات و غلات کامل) و البته کربوهیدرات بد هم کم دارد (مانند کیک های شکلاتی). پروتئین های کم چرب و چربی های مفید هم در این رژیم لاغری جای دارند.
یک وعده غذایی کم کربوهیدرات

غذایی که مصرف می کنید به وضعیت جسمانی تان هم بستگی دارد. در این رژیم لاغری لازم است که مصرف کربوهیدرات ها را به حداقل برسانید. بنابراین با توجه به وضعیت بدن تان می توانید غذای مصرفی خود را انتخاب کنید.

عوارض رژیم کم کربوهیدرات

این رژیم برای زندگی روزمره چندان مناسب نیست زیرا فرایند تبدیل چربی به انرژی با سرعت بسیار پایینی صورت می گیرد، در نتیجه چنین رژیمی باعث می شود تا فرد در بیشتر مواقع احساس خستگی داشته باشد. همچنین این روند موجب تولید کتون می شود که ممکن است به کتون‌زدگی (زیاد بودن کتون در بدن) منجر شود. این امر منجر به ایجاد حالت تهوع و ضعف بدنی می شود. همچنین موجب بدبوئی دهان هم خواهد شد.

برخی از کارشناسان تغذیه و سلامت توصیه می کنند تا به جای حذف کامل کربوهیدرات از رژیم غذایی، مقدا مصرف آن را کاهش دهید.

در نتیجه یک تحقیق که روی ۴۳ فرد بسیار چاق در آمریکا صورت گرفته و به آن ها دو نوع رژیم غذایی متفاوت تجویز شده بود (یکی از آن ها حاوی ۱۵ واحد و دیگری ۴۵ واحد کربوهیدرات)، مشخص شد که در کوتاه مدت، این مصرف انرژی است که کاهش وزن را تعیین می کند، نه مواد غذایی.

با این تفاسیر، باید گفت که کاهش مصرف کربوهیدرات به دلیل حذف موادقندی نیست بلکه به این خاطر است که شما کمتر غذا می خورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *