رژیم غذایی درست و علمی بگیرید

رژیم غذایی درست و علمی بگیرید
رژیم غذایی درست و علمی بگیرید
رژیم غذایی درست و علمی بگیرید

رژیم غذایی درست و علمی بگیرید

به نقل مجله رژیم لاغری تپلها

امروزه شما با رژیم‌های غذایی گوناگونی برخورد می‌کنید که همگی ادعای بهترین راه کاهش وزن را دارند. واقعیت آن است که خیلی از این نوع رژیم‌های غذایی حتی در صورت ایجاد کاهش وزن نیز اثرات گذرا خواهند داشت،علاوه بر آنکه با مشکلات عدیده به ویژه بیماری‌های پوستی و ضعف عمومی همراه خواهند بود. در طراحی یک برنامه غذایی و رژیم لاغری اصولی همواره نکات زیادی مد نظر است و رژیم های لاغری زیادی تا به امروز ابداع شده اند اما آیا علمی و صحیح اند؟ قبل‌تر در مطلب پرطرفدار رژیم لاغری این موارد را بررسی کردیم اما در این مطلب روی موضوع مهمتری تمرکز می‌کنیم. وعده های غذایی در یک برنامه غذایی نقش مهمی دارند که در موارد متعددی رعایت نمی شوند.

در رژیم های غذایی مناسب علمی به منظور کاهش وزن و برای رسیدن به وزن پایدار و سالم، فقط توجه کردن به میزان انرژی موجود در مواد غذایی کافی نیست، بلکه در یک رژیم غذایی برای کاهش وزن برای دست یافتن به وزن ایده‌آل، باید عادات سالم غذایی ایجاد شود.

رژیم لاغری باید طوری تنظیم شده باشد که باعث ترویج سلامتی شود نه آنکه سلامت فرد را به خطر اندازد. رژیم‌هایی که باعث سردرد، ضعف و حتی ریزش مو می‌شوند به درستی تنظیم نشده‌اند. در رژیم غذایی باید علایق هر فرد، سن و شرایط پزشکی وی در نظر گرفته شود و باید ازکیفیت تغذیه ای بالایی برخوردار باشد.

رژیم لاغری باید طوری تنظیم شده باشد تا حتی الامکان از ذخایر چربی بدن برای فراهم ساختن انرژی، استفاده شود. برای رسیدن به این هدف باید از رژیم‌های لاغری که باعث کاهش وزن کمتر در زمان طولانی‌تر می‌شوند پیروی کرد. به عبارتی رژیم لاغری باید به اندازه کافی کالری داشته باشد تا در عرض یک ماه باعث کاهش وزنی به میزان دو کیلو شود. به طور کلی رژیمی‌که ویژگی‌های یاد شده را دارا باشد رژیمی‌است که کل انرژی آن حداقل ۱۲۰۰ کالری است. رژیم‌های کمتر از ۱۲۰۰ کیلو کالری قادر به فراهم ساختن ویتامین‌ها و املاح در مقادیر کافی نیستند. برای آن که رژیمی‌از کفایت تغذیه‌ای بالایی برخوردار باشد باید دارای تمام درشت مغذی‌ها یعنی کربوهیدرات، پروتئین و چربی باشد معمولا یک رژیم مناسب برای لاغری باید ۵۰ تا ۵۵ درصد کربوهیدرات ۱۰ تا ۲۰ درصد پروتئین و ۳۰ درصد یا کمتر چربی داشته باشد.با تنظیم رژیم لاغری به این صورت فرد می‌تواند تمام گروه‌های غذایی را درحد متعادل مصرف کند و در نتیجه روش سالم خوری را نیز بیاموزد.

صبحانه بخورید

صبحانه باید از مواد غذایی مفید و سالم تامین شود. سعی کنید از نان های سبوسدار، منابع پروتئینی کم چرب (مثلا انواع لبنیات کم چرب) استفاده کنید. همچنین در صبحانه های خود از میوه و سبزیجات بهره ببرید و از قند و شکر تا حد ممکن پرهیز کنید. در ضمن بهترین زمان صرف صبحانه تا حداکثر یک ساعت پس از بیدار شدن شما می باشد. متاسفانه با وجود این که صبحانه از مهم ترین وعده های غذایی به حساب می آید اما عده ی قابل توجهی از افراد از مصرف آن غافل می شوند. دلایلی مانند عدم وقت کافی در اول صبح و عجله داشتن، عدم اشتها و … در میان این افراد شایع می باشد. توجه داشته باشید مصرف صبحانه به قدری برای شما واجب و ضروری است که باید بخاطر آن چند دقیقه زودتر از خواب برخیزید. اگر به مصرف صبحانه عادت ندارید و از نداشتن اشتها رنج می برید، می توانید با حجم بسیار کمی مواد غذایی شروع کنید و کم کم به مصرف وعده ی کامل صبحانه عادت کنید. مثلا با یک لیوان شیر و یا یک عدد سیب شروع کنید!

وعده ی نهار

متاسفانه عده ای از افراد این وعده را حذف می کنند تا از این طریق به کاهش وزن و لاغری دست یابند. توجه کنید حذف وعده ها (هر وعده ای) راه حل مناسب برای کاهش وزن نیست! حتی اگر گرسنه نشوید. چرا که با این کار سوخت و ساز بدن خود را پایین آورده و این کاهش وزن شما موقتی خواهد بود. بهتر است با برنامه های هوشمند، با چربی های خود مقابله کنید! بهتر است انرژی دریافتی خود را هوشمندانه در طول روز تقسیم کنید.

شام بخورید !

حذف شام به منظور کاهش وزن مدت هاست منسوخ شده و مورد تایید نمی باشد. اما نکته اینجاست که معمولا وعده های غذایی پایان روز سهم کالری کمتری را نسبت به صبحانه و ناهار به خود اختصاص می دهند. چرا که در پایان روز فعالیت کاهش یافته و به ساعت خواب نیز نزدیک می شویم. در ضمن سعی کنید زمان صرف شام خود را به دیر وقت نیندازید و حتما در ابتدای ساعات شب شام بخورید.

میان وعده های غذایی

مشغله زیاد معمولا سبب این می شود که از برخی میان وعده ها صرف نظر شود. در روز حداقل دو میان وعده کوچک و سالم را باید در برنامه خود داشته باشید. بیشتر متخصصان تغذیه معتقدند اگر مدت زمان طولانی (مثلا فاصله ناهار تا شام و یا صبحانه تا ناهار) به بدن شما هیچ ماده غذایی ای نرسد، سوخت و ساز شما کاهش می یابد و میان وعده ها می توانند به سطح متابولیسمی شما کمک بزرگی بکنند. این میان وعده ها همچنین می توانند از پرخوری های شما در وعده های غذایی اصلی جلوگیری کنند.

حمایت خانواده و شرایط محیط زندگی

یکی از نکاتی که در یک رژیم غذایی مناسب اهمیت دارد حمایت خانواده و شرایط محیط زندگی است.حمایت‌ و همکاری خانواده بسیار مهم است و در نهایت متخصص تغذیه با علم و دانش خود، خانواده را راهنمایی خواهد کرد. نتیجه مطلوب زمانی حاصل می‌شود که این گروه، به‌صورت یک تیم هماهنگ و در کنار هم به یک هدف بیاندیشند.

ورزش و افزایش فعالیت بدنی

ورزش و فعالیت بدنی جزء لاینفک برنامه کاهش وزن و یک رژیم غذایی مناسب است، چرا که حتی افراد با وزن طبیعی نیز برای سلامتی خود نیازمند فعالیت بدنی روزانه هستند.برای افراد مبتلا به افزایش وزن،فعالیت بدنی نه تنها برای کاهش وزن،بلکه بعد از اتمام دوره درمان، برای ثابت نگه داشتن وزن آنها نقش اساسی دارد.منظور از فعالیت بدنی فقط رفتن به ورزشگاه‌ها و ورزش سنگین حرفه‌ای نیست،بلکه با برنامه منظم، این فعالیت بدنی حتی در محل کار و زندگی نیز میسر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *