کاهش وزن پایداری داشته باشید

کاهش وزن پایداری داشته باشید
کاهش وزن پایداری داشته باشید
کاهش وزن پایداری داشته باشید

کاهش وزن پایداری داشته باشید

به نقل از مجله کاهش وزن تپلها

تحقیقات نشان داده افرادی که طی ماه های اولیه کاهش وزن، نوسان بالایی را تجربه می کنند در مقایسه با افرادی که هر هفته کاهش وزنی ثابت اما کم دارند در بلند مدت موفق به کاهش وزن کمتری می شوند.

خطر بازگشت وزنی که کم شده است برای متخصصان تغذیه موضوع جدیدی نیست. اگر شما نیز دچار یک چرخه یویو شکل شده اید مشخص است چیزی بیشتر از غذایی که می خورید و ورزشی که انجام می دهید، نیاز به تغییر دارد و آن ریشه در الگوی رفتاری شما دارد. برای دست یافتن به نتیجه گیری طولانی مدت باید الگوهای رفتاری را تغییر دهید.

سالانه حدود ۴۵ میلیون آمریکایی رژیم لاغری می گیرند که برابر است با میلیاردها دلار هزینه بابت محصولات کاهش وزن. بسیاری از این افراد مرتبا رژیم غذایی مختلف و جدید را امتحان می کنند و استراتژی های گوناگون را در پیش می گیرند چون رژیم های قبلی مفید نبوده اند.
پیروی نکردن از رژیم های مد شده، نقطه خوبی برای شروع روند کاهش وزن پایدار است. شما باید سبک زندگی تان را به گونه ای تغییر دهید که برای طولانی مدت دوام داشته باشد، نه یک رژیم لاغرکننده فوری که تنها برای یک یا دو هفته ماندگاری دارد.

همه افرادی که روند کاهش‌وزنشان کند شده است یک وجه مشترک دارند، آن‌ها دیگر مثل گذشته همه‌ی توان خود را به کار نمی‌برند!

وقتی شما تازه یک برنامه کاهش وزن را شروع کرده‌اید خیلی هیجان زده‌اید و کلی انگیزه دارید تا تغییرات بزرگی در زندگیتان ایجاد کنید، اما از هفته هشتم به بعد آن شور و اشتیاق و جدیت اولیه فروکش می‌کند.

بیایید روراست باشیم، سخت است که بخواهیم هر روز برای ورزش کردن با انگیزه و پر انرژی باشیم و رژیم غذایی کاملاً سالمی را رعایت کنیم. اگر چه، این موارد برای آمادگی ذهنی و جسمانی شما جهت کاهش وزن واقعا لازم هستند.

اگر احساس می کنید اعداد روی صفحه ترازویتان دیگر تغییری نم‌یکند از خودتان بپرسید آیا همه تلاش خود را می‌کنید ؟ آیا به طور منظم ورزش می‌کنید و تمرینات را کامل انجام می‌دهید ؟ آیا بیشتر از آنچه باید، غذا نمی‌خورید؟ یا آیا سعی ندارید به وزنی برسید که واقعاً برای اندام و قد شما خیلی کم است ؟

چطور می‌توانیم آن شور و اشتیاق اولیّه را به دست آوریم و به مسیر درست برگردیم؟

در ادامه به شما نکاتی را میگویم که به افراد بسیاری در این زمینه کمک کرده‌اند:

هدفتان را مشخص کنید
هدف‌های خود را هوشمند، قابل‌سنجش، دست‌یافتنی، واقع‌بینانه، قابل‌پیگیری نگه‌دارید. این نسخه کوچک و نسخه‌های مشابه آن اغلب در مدیریت وزن استفاده می‌شوند. این نیز یک‌ اساس عالی برای از دست دادن وزن و تناسب‌اندام می‌باشد. حذف تمام لبنیات، قند، گوشت و کربوهیدرات‌ها و کاهش دو سایزی یک لباس، نه یک هدف عملی و نه یک هدف منطقی است. درحالی‌که مشخص‌ است دومی، ممکن است یک هدف واقعی نباشد. همچنین بر روی رفتارهایی که باید برای رسیدن به اهداف دنبال کنید تمرکز نکنید. اهداف مبهم نمی‌توانند جوابگوی انجام یک کار خاص باشند. بدون داشتن یک هدف خاص شما به‌راحتی می‌تواند برنامه‌های کاهش وزن خود را به خطر بیندازید. برای ایجاد نتایجی که می‌خواهید، تغییرات مثبت ایجاد کنید. این همچنین باعث می‌شود که شما همچنان روال قبل را ادامه دهید. به‌عنوان‌مثال، به‌جای گفتن، من این هفته را تمرین می‌کنم، یک هدف برای پیاده‌روی اطراف ساختمان بعد از شام به مدت ۳۰ دقیقه برای دوشنبه، چهارشنبه، جمعه و یکشنبه تعیین کنید. به‌جای گفتن، من سبزی‌های بیشتری می‌خورم، یک هدف برای اضافه کردن ۱۲ فنجان سبزی‌های پخته‌شده برای شام از دوشنبه تا جمعه این هفته تعیین کنید. اهداف خود را روزانه و در پایان هفته پیگیری و پیشرفت خود را ارزیابی کنید. سپس بر اساس موفقیت خود، اهداف را تغییر، افزایش یا حفظ کنید. اهداف کوچک و قابل‌دستیابی، شمارا متمرکز، موفق و در حال حرکت به جلو حفظ خواهد کرد. واقع‌بین باشید و خود را برای ناامیدی آماده نکنید. این می‌تواند منجر به اختلال شود و شمارا به عادت‌های قدیمی بازگرداند. بااینکه هفته‌ای دو بار تلویزیون راه‌هایی صحیح کاهش وزن را نشان می‌دهد، مطمئن‌ترین راه برای رسیدن به هدف، از دست دادن وزن بی‌خطر و دائمی بلندمدت و تعیین اهداف مناسب است. خود را به‌طور مرتب وزن کنید و پیشرفت خود را پیگیری کنید تا مطمئن شوید که اهداف شما موفقیت‌آمیز هستند. از دست دادن ۱ تا ۲ پوند در هفته هدفی منطقی است، اگرچه شما می‌توانید رژیم ورزشی را به برنامه خود اضافه کنید، اگرچه اضافه کردن برنامه‌های ورزشی کاهش وزن می‌تواند سرعت آن را کم کند. اگر مقدار کالری‌های خود را دنبال می‌کنید سعی کنید حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری نسبت به مصرف روانه معمولی کمتر مصرف کنید. این‌یک قانون خوب است.

تغییراتی ایجاد کنید
تمرینات خود را عوض کنید. به باشگاه بروید و کلاس‌های ورزشی جدیدی را امتحان کنید! اگر تمرینات فعلی برای شما کارساز نیستند شاید نوع تمرینتان ایراد داشته باشد.

برای خود اهداف کوتاه مدت مشخص کنید
در مسابقات شرکت کنید، مثلاً مسابقات دویدن یا پرتاب وزنه! آمادگی برای مسابقات همیشه یک هدف عالی برای تناسب اندام است که به شما انگیزه می‌دهد سخت تمرین کنید.

کالری ها را محاسبه کنید
مراقب باشید که مقدار کافی و درستی از کالری را به بدن خود برسانید. ممکن است کمتر از آنچه فکر می‌کردید باید تغذیه کنید، یا ممکن است به اندازه کافی تغذیه نداشته باشید، که شما را دچار سوءتغذیه می‌کند، و در این حالت شما به هیچ عنوان دیگر وزن کم نخواهید کرد.

دفعه بعدی که دچار افت کاهش وزن شدید حتماً از این راهکارها استفاده کنید، اما مهم‌تر از همه فراموش نکنید که، عدد روی ترازو، شما را تعریف نمی‌کند و در نهایت فقط یک عدد است! آنچه که واقعاً در انتهای هر روز مهم است، این است که شما سلامت باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *