رژیم لاغری میوه خوب است یا بد

رژیم لاغری میوه خوب است یا بد
رژیم لاغری میوه خوب است یا بد
رژیم لاغری میوه خوب است یا بد

رژیم لاغری میوه خوب است یا بد

به نقل از سایت مجله رژیم لاغری تپل ها 

در میان انواع رژیم های متفاوتی که وجود دارد، رژیم میوه خواری یکی از محدودکننده ترین ها محسوب می شود. چون احتمال سوءتغذیه در این رژیم بالاست، چندان توصیه نمی شود. اما اگر شما علاقه مندید که امتحانش کنید چیزهایی هست که باید بدانید.

میوه خوار کیست؟

میوه خوار کسی است که فقط با میوه زندگی می کند.این نوع سبک زندگی درواقع یکی دیگر از رژیم های افراطی است، که می تواند به بدن آسیب برساند.  افزودن آجیل و دانه به یک رژیم تمام میوه قطعا بهتر از خوردن میوه تنها می باشد، زیرا دانه ها و آجیل ها پروتئین و چربی های مورد نیاز را هم به بدن میرسانند. به هرحال رژیم میوه خواری متمرکز روی میوه هاست و کسی که از این رژیم استفاده کند مقدار زیادی از مواد مغذی و غذاها را از دست میدهد.

ظاهرا در این که چه میزان میوه در هر روز باید استفاده شود اختلافاتی وجود دارد. بسته به میزان استفاده تان ، اگر شما ۵۰ تا ۷۵ درصد از کالری خود را از میوه دریافت میکنید میتوانید بگویید که یک میوه خوار هستید.

آیا رژیم غذایی میوه خواری رژیم سالمی است؟
افرادی که این رژیم را اتخاذ می کنند، میوه هایی را می خورند که به طور فنی شامل غذاها محسوب می شود. به عنوان مثال گوجه فرنگی، خیار، فلفل و کدو سبز معمولا جزء سبزیجات محسوب می شود نه میوه ها. آووکادو نیز به عنوان میوه به حساب می آید، به طوری که به ورزشکاران توصیه می شود از این میوه زیاد استفاده کنند. خوشبختانه، آوکادوو یکی از چند میوه ای است که میزان چربی قابل توجهی دارد.

یکی دیگر از دلایل ما برای این که ادعا می کنیم سبزیجات بهتر از میوه ها هستند این است که معمولا سبزیجات نسبت به میوه ها قند کمتری دارند. برای مقایسه موز، خربزه و انگور را در مقابل کدو، کلم و گوجه قرار دهید. اما حتی اگر سبزیجات کم قند مانند کدو یا پر چرب مانند آووکادو را نیز انتخاب کنید باز هم با وجود رعایت رژیم غذایی میوه خواری به پروتئین، چربی و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مهم دسترسی نخواهید داشت.

چه میزان میوه در روز نیاز داریم؟؟
به گفته وزارت بهداشت ایالات متحده، بزرگسالان باید یک و نیم تا دو فنجان میوه در روز مصرف کنند و شما باید بین مصرف هر میوه حداقل ۹۰ دقیقه صبر کنید تا انواع مختلف میوه ها جذب شوند.

چرا بعضی از مردم تصمیم به گرفتن رژیم میوه خواری میگیرند؟

برای کاهش وزن و یا کاهش مصرف کالری
که در اصل تفکر نا درستی می باشد چون قند موجود در میوه ها بسیار بالا می باشد و شما علاوه بر اینکه در طول روز احساس خستگی و بی حالی دارید میزان زیادی قند نیز به بدن خود وارد کرده این که انرژی آنها مصرف نشده و به عنوان چربی در بدن شما ذخیره می گردد

برای سم زدایی
سم زدایی واژه ای نادرست می باشد و بدن نیاز به سم زدایی از سمت ما ندارد و به صورت خودکار پاک سازی های لازم را انجام می دهد و برخی مواد غذایی مانند لیموترش ، اریگانو ، آویشن ، سیر و … به این روند کمک می نمایند ولی پیروی از رژیم غذایی میوه خواری به منظور سم زدایی بدن کار نادرستی می باشد

اجتناب از پخت غذا
پخت و پز روزانه کار دشواری می باشد که خیلی از افراد به دنبال راهی برای رهایی از آن می باشند و به علت اینکه اینکه پیروی از رژیم میوه خواری نیاز به پخت و پز ندارد به سمت این رژیم غذایی گرایش پیدا می کنند اما حقیقت آن است که با این کار بدن خود آسیب های زیادی وارد می نمایند

بهبود خلق خو
شایعاتی مبنی بر اینکه رژیم غذایی میوه می تواند بر بهبود خلق خو تاثیرگذار باشد وجود دارد اما تا به امروز محققان نتایج علمی مبنی بر این موضوع کشف نکرده اند

به دلیل دوستی با طبیعت
بسیاری از افراد با عقیده بر اینکه نمی خواهند با خوردن گوشت حیوانات خوی حیوانی داشته باشند و به طبیعت آسیب برسانند به سمت رژیم غذایی میوه و یا گیاه خواری گرایش پیدا می کنند که توصیه ما به این دسته از افراد این است که منابع زینک ، ویتامین b12 و آمینو اسید های زنجیره را از طریق مکمل های غذایی به بدن خود برسانند تا دچار کمبود این مواد معدنی نشوند.

چرا رژیم لاغری میوه‌ خواری برای انسان کافی نیست؟

استخوان‌های ضعیف
خواص ویتامین D برای بدن بر کسی پوشیده نیست و متأسفانه افراد در رژیم غذایی میوه خواری با کمبود ویتامین D و کلسیم مواجه خواهند بود که برای داشتن استخوان‌های مستحکم و جلوگیری از پوکی استخوان از اهمیت بالایی برخوردار است. یک رژیم غذایی نامناسب می‌تواند منابع اصلی کلسیم مانند شیر، ماست، پنیر و غلات غنی شده را از شما دور کند. پوست، ویتامین D بدن شما را در زمانی که زیر آفتاب هستید جذب می‌کند اما اگر شما به هر دلیلی نتوانید از فضای بسته خارج شوید و یا به دلیل آفتاب شدید مجبور باشید از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید، ویتامین D بدن شما باید از منابع دیگری مانند منابع غذایی تأمین شود و در غیر صورت دچار چهره‌ای تیره و چروکیده خواهید شد. ماهی و شیرهای غنی شده از جمله منابع غذایی معمول به شمار می‌آیند که در رژیم لاغری میوه‌ خواری به آن توجهی نشده است.

کمبود ویتامین B۱۲
اگر شما بخواهید از یک رژیم میوه‌ خواری پیروی کنید نمی‌توانید از مکمل‌های غذایی صحیح و یا غذا‌های غنی شده استفاده کنید و در نتیجه دچار کمبود ویتامین B۱۲ خواهید شد. فراموش نکنید منبع طبیعی ویتامین B۱۲ غذا‌های حیوانی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به لبنیات، انواع گوشت، تخم مرغ و … اشاره کرد. کمبود ویتامین B۱۲ موجب کم‌خونی مگالوبلاستیک، ایجاد گلبول‌های قرمز خونی نارس و مشکلات عصبی مانند خواب رفتگی پا می‌شود.

کم‌خونی فقر آهن
رژیم غذایی می‌تواند باعث ایجاد کم خونی فقر آهن شود که نتیجه آن ضعف و افزایش احتمال ایجاد عفونت در بدن است. اسفناج و دیگر گیاهان سبز می‌توانند آهن را برای بدن تأمین کنند اما آهنی که از گیاهان به بدن می‌رسد از نوع بدون هم (Non-Heme Iron) است که به سختی جذب می‌شود. آهن‌های هم دار (Heme Iron) موجود در گوشت و دیگر غذاهای حیوانی بسیار راحت‌تر می‌توانند جذب بدن شما شوند. زنان باردار و خانم‌های بالغ نسبت به دیگران بیشتر در معرض کمبود آهن قرار دارند.

کمبود پروتئین
اگر شما فقط میوه بخورید یکی از مهم‌ترین عناصر غذایی بدن یعنی پروتئین را از دست می‌دهید. بدن شما نیاز به پروتئین برای ساخت و اصلاح ماهیچه‌ها، بافت‌ها و هموگلوبین (ماده‌ای که اکسیژن را به اندام‌های بدن شما می‌رساند) دارد. فقط برخی از میوه‌جات آن هم به مقدار کم پروتئین دارند و بهترین منبع پروتئین را می‌توان گوشت، تخم مرغ، محصولات لبنی و … دانست. هر فرد بالغ روزانه حدود ۶۰ گرم پروتئین نیاز دارد و از این رو اگر فقط بخواهید میوه بخورید ممکن است با کمبود پروتئین مواجه شوید.

مشکلات روانشناختی
تکیه به رژیم لاغری میوه‌ خواری می‌تواند زندگی اجتماعی شما را تحت تأثیر قرار دهد چرا که شما از خوردن غذاهای معمول با دوستان و خانواده‌تان سر باز می‌زنید. این موضوع می‌تواند در شما عقده روحی ایجاد کند و ولع شما را نسبت به غذا زیاد نماید. اگر احساس می‌کنید باید وزن خودتان را کم کنید با یک متخصص تغذیه که بتواند به شما یک رژیم غذایی سالم را پیشنهاد کند، صحبت نمایید.

آیا می‌توان با رژیم غذایی میوه‌ خواری زندگی کرد؟
بدون شک میوه‌جات جزء بسیار مهمی از برنامه غذایی روزانه افراد به شمار می‌آید. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که شما به جای خوردن تنقلات، بتوانید میوه تازه میل کنید. با این وجود، این که بخواهید در روز فقط از میوه تغذیه نمایید قطعا خوب نیست. رژیم لاغری میوه‌ خواری می‌تواند مزایای بسیاری برای شما داشته باشد اما هرگونه رژیمی که مبنای آن یک گروه غذایی خاص باشد باعث ایجاد مشکل و کمبود در تأمین مواد اولیه مهم غذایی در بدن می‌شود. همیشه پیش از آن که بخواهید از یک رژیم غذایی پیروی کنید با یک پزشک صحبت نمایید.

میوه‌ها مجموعه‌ای از مواد غذایی را در خود دارند که برای حفظ سلامت بدن شما بسیار مهم و حیاتی هستند که از جمله آنها می‌توان به پتاسیم، اسید فولیک (ویتامین B۹)، ویتامین C، ویتامین A و نیز مقدار کمی از پتاسیم اشاره کرد. همچنین پوست و گوشت میوه‌جات منابع ارزشمندی از فیبر هستند. ترکیباتی مانند پلی فنل و کاروتنوئیدها که از خواص آنتی اکسیدانی بهره می‌برند و می‌توانند بدن شما را در برابر سرطان محافظت کنند نیز در میوه‌جات یافت می‌شوند. همچنین غذاهای گیاهی می‌توانند احتمال ابتلا به عارضه‌های قلبی، سرطان و یا سکته مغزی را کاهش دهند.

اما با همه این اوصاف همانگونه که گفته شد تمرکز بر روی یک گروه غذایی خاص می‌تواند مواد لازم برای بدن که در گروه‌های دیگر غذایی موجود است را از شما دور کند و شما از مزایای این مواد محروم شوید.

نتیجه گیری
رژیم لاغری میوه خواری حتی اگر با موادی مانند فندق همراه باشد باز هم می‌تواند مسبب کمبود کلسیم، پروتئین، آهن، روی، ویتامین D، ویتامین B۱۲ و اسید‌های چرب مهم و ضروری شود. این نوع رژیم غذایی همچنین می‌تواند ضعف استخوان‌ها و نیز ضعف در عملکرد سیستم عصبی بدن را در بلند مدت ایجاد نماید. رژیمی که انتخاب می‌کنید باید غنی از ویتامین، مواد معدنی و دیگر مواد غذایی باشد که بدن شما برای انجام اعمال حیاتی اش به آن نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *