تقویت حافظه با روش های عجیب

تقویت حافظه با روش های عجیب
تقویت حافظه با روش های عجیب
تقویت حافظه با روش های عجیب

تقویت حافظه با روش های عجیب

تصور کنید که به اتاق دیگری می‌روید اما به خاطرتان نمی‌آید چرا رفته‌اید! یا با کسی دست می‌دهید اما حتی پیش از آن که او را ترک کنید اسمش را فراموش می‌کنید! آیا در چنین وضعیتی هستید و از آن خسته شده‌اید؟ یا مورد جالب‌تر این است که به یک فروشگاه می‌روید تا دو سه محصول را خریداری کنید و به خانه که برمی‌گردید همه چیز خریده‌اید جز آن چیزی که برایش از خانه خارج شده بودید. واقعا وحشتناک و غیر قابل تحمل است.

علائم حافظه کوتاه مدت ضعیف می‌تواند در اثر اشتغال ذهنی زیاد، عوامل برهم زننده حواس، عدم توانایی در تمرکز و ضعف ماهیچه‌های حافظه بوجود آید. طبیعی است که وقتی سنمان بالاتر می‌رود حافظه‌مان ضعیف‌تر شود اما گاهی این ضعف حافظه افراد را به شدت عصبی می‌کند که البته این موضوع سن بالا و پایین نمی‌شناسد. محققان و کارآفرینان در سالهای اخیر مطالعات زیادی بر روی این موضوع انجام داده‌اند.

تقویت حافظه

در واقع هیچ‌ موقع نمی‌توان گفت که این موضوع به طور کامل از کنترل افراد خارج است. در این مقاله به راهکارهای به نظر عجیب اما کارآمد برای تقویت حافظه اشاره می‌کنیم.

زمانی که در حال یادگیری چیزی هستید آدامس بجوید
شاید وقت آن رسیده باشد که جویدن آدامس در کلاس‌های درس مدرسه و دانشگاه آزاد شود چرا که تحقیقات بار‌ها نشان داده‌اند که جویدن آدامس در زمان مطالعه باعث یادگیری دقیق‌تر و صحیح‌تر مطالب می‌گردد. همچنین جویدن آدامس به دلایل نامعلوم باعث می‌شود فعالیت هیپوکامپ افزایش یابد. هیپوکامپ یکی از مهم‌ترین نواحی مغز برای به خاطر سپردن و حافظه است. محققان طی تحقیقی که در کشور انگلستان انجام شد به این نتیجه رسیدند که افرادی که در جلسات درسی و امتحانی آدامس می‌جویدند تا ۲۴ درصد در به خاطر آوردن سریع کلمات و تا ۳۶ درصد در به خاطر آوری با تأخیر کلمات عملکرد بهتری داشتند. راستی آدامس مورد علاقه شما چیست؟!

چشمانتان را حرکت دهید
شاید مسخره به نظر بیاید، اما حرکت چشم به سمت راست و چپ می‌تواند حافظه را تحریک کند. گفته می‌شود حرکت افقی چشمان ما می‌تواند هردو نیمکره مغز را فعال کند و به هم مرتبط نماید. محققان طی مطالعه‌ای به این نتیجه رسیدند که کسانی که چشمانشان را هر روز صبح برای ۳۰ ثانیه به دو سمت مقابل حرکت می‌دهند در به خاطر سپردن مطالب و به طور کلی در عملکرد امور مربوط به حافظه به طور متوسط تا ۱۰ درصد عملکرد بهتری دارند.

مشتتان را گره کنید
عموما زمانی که زیر فشار استرس هستیم و یا عصبانی می‌شویم دستانمان را گره می‌کنیم. این کار می‌تواند حافظه و به خاطر آوری را در شما تقویت نماید. برخی معتقدند از مشت کردن دست غالبتان (یعنی اگر راست دست هستید دست راست و اگر چپ دست هستید دست چپ) برای به خاطر سپردن و از مشت کردن دست مقابل برای به خاطر آوری موارد حفظ شده استفاده کنید. مشت کردن دست‌ها را باید برای ۴۵ ثانیه انجام دهید چرا که گفته می‌شود این کار می‌تواند نواحی را در مغز فعال کند که کاملا با حافظه مرتبط هستند.

از فونت‌های عجیب استفاده کنید
دلیل این پیشنهاد این است: زمانی که شما می‌خواهید یک متن سخت و با فونت بد را بخوانید تمام تمرکزتان را به خرج می‌دهید تا بفهمید متن نوشته شده چیست و هرچه تمرکز شما بیشتر باشد بدون شک راحت‌تر مطالب را به خاطر می‌سپارید. به نظر من شاید چند ثانیه طول می‌کشد تا یک متن را کپی و در ورد جای‌گذاری کنید و یک فونت عجیب‌ و غریب برایش انتخاب کنید. به نظر من ارزشش را دارد.

در زمان یادگیری روی برگه خط‌خطی کنید و یا چیزی بکشید
زمانی که کودک شما در کلاس درس چیزی در کتاب و یا دفترش می‌کشد الزاما نشانه بی حوصلگیش نیست. بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد که کشیدن خطوط روی کاغذ می‌تواند به افراد کمک کند تا تمرکزشان را حفظ کنند، مفاهیم جدید را یاد بگیرند و اطلاعات را به خاطر بسپارند. با یک تکه برگه سفید شروع کنید. این کار مغز شما را ترغیب به تحقیق، بازبینی و اصلاح تفکرات و ایده‌ها می‌کند.

تقویت حافظه با خندیدن
تحقیقات اخیر نشان می‌دهد افراد خندان در آزمون‌های حافظه کوتاه مدت نتایج بسیار بهتری را کسب کرده‌اند. بعد از تماشای یک ویدئوی خنده دار ۲۰ دقیقه‌ای میزان هورمون کورتیزول در بدن شرکت کنندگان کاهش یافت. از آنجایی که این هورمون‌ها با میزان استرس رابطه مستقیمی دارند میزان زیاد آن‌ها تأثیر منفی بر روی حافظه می‌گذارد. از این رو، خنده کافی در روز می‌تواند نه تنها برای تقویت حافظه بلکه به طور کلی برای سلامتی کل بدن مفید باشد.

طرز ایستادن یا قرار گرفتن خود را اصلاح کنید
تحقیقات نشان می‌دهد که صحیح ایستادن یا قرار گرفتن می‌تواند تا حد بسیار زیادی بر روی حافظه تأثیر بگذارد. به نظر می‌رسد دولا بودن و غوز کردن به طور طبیعی تأثیر منفی بر حافظه دارد و باعث می‌شود نتوانید چیز‌هایی را که می‌خواهید با موفقیت به خاطر آورید. امتحان کنید! به زودی متوجه می‌شوید حالت بد ایستادن یا نشستن چقدر می‌تواند بر روی حالتان تأثیر بگذارد. از سوی دیگر صحیح نشستن یا صحیح ایستادن علاوه بر تقویت حافظه از به خاطر آوری خاطرات بد و منفی نیز جلوگیری می‌کند و در یک جمله حالتان را خوب می‌کند. همچنین علاوه بر آن، صحیح نشستن و صحیح ایستادن جریان خون را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند به شما کمک کند
همه ما می‌دانیم که تغذیه صحیح چقدر می‌تواند در عملکرد ذهنی ما تأثیر مثبت داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد رژیم‌هایی که در آن از سبزیجات، امگا ۳ و میوه استفاده می‌شود می‌تواند حافظه ما را حتی در کهنسالی سالم نگه دارد. یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای که مملو از میوه، سبزیجات و امگا ۳ (مانند ماهی و روغن زیتون) است می‌تواند از کم شدن حافظه در سنین بالا جلوگیری کند. تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که بیشتر از امگا ۳ استفاده می‌کنند و کمتر از گوشت قرمز و لبنیات میل می‌کنند، تا ۱۹ درصد احتمال کمتری دارد که به مشکلات شناختی مبتلا دارند.

مدیتیشن یا درون پویی
تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که حتی تاکنون در مدیتیشن تجربه ای ندارند می‌توانند فقط در هشت هفته حافظه‌شان را بهبود بخشند. مدیتیشن‌های معمولی به شما در افزایش تمرکز و عملکرد بهتر در امتحانات کمک می‌کند.

تحقیقات در دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد کسانی که درون پویی دارند کنترل بیشتری روی موج آلفای مغز دارند که وظیفه آن از بین بردن عوامل حواس‌پرتی و تمرکز بر روی مسائل مهم است و این فقط یک نمونه از فرضیات است. درون‌پویی باعث افزایش جریان خون در مغز می‌شود که نتیجه آن افزایش توانایی مغز در به خاطر سپردن اطلاعات جدید حتی در سنین بالاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *